Zdrowiej z rodzinką Memo!

Cholesterol, czyli jak się bronić przed zatkaniem żył

| 1 Komentarz

Zbigniew ma za wysoki cholesterol. Niby nie dużo, ale jednak nieco za wysoki. Lekarz mu zapisał jakieś tabletki, ale nie chcę żeby zaczynał je brać, bo ponoć wtedy już nie można przestać. Poszperałam trochę i znalazłam wiele sposobów, których można spróbować, zanim się podejmie radykalne działania. Opowiem Wam dziś o nich.

1. Składniki pokarmowe

SteroleSunflowers
Oczywiście te naturalne, roślinne – fitosterole. Chemiczne mają zbyt wiele skutków ubocznych. Mają skład podobny do cholesterolu, dzięki czemu po ich spożyciu dochodzi do procesu redukcji. Tym samym im więcej steroli, tym mniej cholesterolu. Znajdziemy je w ziarnach sezamu, słonecznika, dyni i soi.

Błonnik i beta-glukan owsiany
Hamują wchłanianie cholesterolu w jelitach i nie dopuszczają do jego ponownego przyswojenia przez kwasy żółciowe. Wynikiem tego jest usunięcie cholesterolu z organizmu. Najlepiej kupić go w formie gotowych produktów w aptece.

Kwasy Omega-3
Nienasycone kwasy tłuszczowe, czyli samo zdrowie. Znajdziecie je w większości produktów przedstawionych niżej, ale najwięcej w siemieniu i oleju lnianym, rybach, oleju rzepakowym, soi, orzechach włoskich i migdałach.

Białko soi
Jeśli będziemy spożywać 40 gram białka sojowego dziennie i zastępować nim w pewnej mierze produkty pochodzenia zwierzęcego, nie tylko dostarczymy organizmowi mniej niebezpiecznych tłuszczy nasyconych, ale też obniżymy poziom cholesterolu. Ziarno soi, mleko sojowe czy tofu powinny stać się jednym z podstawowych pokarmów dla nas przy zawyżonym poziomie cholesterolu.

2. Produkty

Płatki owsiane
Zawierają bardzo dużo błonnika, dzięki czemu są doskonałe w walce z cholesterolem. Jedzone z owocami stanowią istną bombę antycholesterolową. Ważne by jeść je codziennie (np. na śniadanie w formie musli), zmaksymalizuje to efekt terapeutyczny.

Rośliny strączkowe
Najkorzystniejsze dla nas to fasola, groch i soczewica. Naukowcy udowodnili, że gdyby jeść rośliny strączkowe codziennie, przez 12 tygodni, poziom cholesterolu obniży się o 7%.

Olej rzepakowy i oliwa z oliwek
Zawierają jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które wspaniale obniżają poziom cholesterolu i są szeroko stosowane w profilaktyce miażdżycy. Najlepiej spożywać je na surowo, ponieważ wówczas wykazują najlepsze działanie dla naszego organizmu.

Winogrona
Mają ogromne właściwości prozdrowotne, najkorzystniejsze dla nas występujące w nich związki, to flawonoidy i antyoksydanty. Najlepsze działanie wykazują czerwone winogrona, w których skórce i pestkach znaleziono najwięcej tych substancji.

Awokado
Choć bogaty w tłuszcz, zawiera w sobie jedynie jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Dzięki temu jest jednym z najlepszych produktów, które doskonale walczą z cholesterolem.

Migdały i orzechy
Z wielu badań wynika, że przegryzanie około 50 gram migdałów, orzechów włoskich, laskowych lub ziemnych obniża poziom złego cholesterolu o 5%. Migdały ponadto zawierają argininę, która doskonale zapobiega miażdżycy.

Siemię lniane
To nic innego jak nasiona lnu. Zawierają sporą ilość włókien rozpuszczalnych, które skutecznie walczą z cholesterolem. Ponadto występuje w nich także kwas linolenowy, który działa podobnie do kwasów omega-3. Siemię lniane najlepiej dodawać do owsianki, wcześniej rozmiękczając je podczas krótkiego gotowania.

Jabłka i marchewkiMP900309570
Oba są bardzo bogate w pektyny (taki rozpuszczalny błonnik). Naukowcy udowodnili, że jedzenie dwóch marchewek i 1-2 jabłek dziennie przez 3 tygodnie, obniży cholesterol o 11%! Czyż to nie cudowne? Jabłka dodatkowo zmniejszają ryzyko wystąpienia zawału serca o jakieś 50%.

Zielona herbata
Należy pić ją codziennie, ponieważ zgodnie z badaniami, ma dobroczynny wpływ na obniżenie naszego poziomu cholesterolu. Musimy jednak umieć odróżnić herbatę od herbaty. Najlepiej kupować taką w liściach, na wagę, ponieważ wiemy na pewno co pijemy. Najgorsze rozwiązanie to torebki ekspresowe, w niewielkim stopniu zawierają herbatę, o którą nam chodzi.

3. Czego nie jeść
Powiem krótko, żeby obniżyć poziom cholesterolu należy całkowicie wyeliminować ze swojego jadłospisu sery żółte, jajka, czerwone mięso, podroby.

Powodzenia!
Buziaczki, Basia

One Comment

  1. Wow, bardzo przydatny wpis – myślę, że każdemu, nie tylko tym z podwyższonym cholesterolem się przyda – w końcu to są naprawdę zdrowe produkty, o których wszyscy powinniśmy pamiętać w codziennym żywieniu.
    Ja do tego dodałabym jeszcze baaardzo ważny czynnik, taki poza dietowy – czyli ruch. Ja wierzę w to, że sport to zdrowie – i to wystarczy zamienić od czasu do czasu samochód na rower, a z dziećmi w weekend wybrać się na spacer, a nie do kina 😉

Dodaj komentarz

Required fields are marked *.