Zdrowiej z rodzinką Memo!

Cukrzyca – sprawdź czy Ciebie nie dotyczy

| 1 Komentarz

Dużo się mówi ostatnio o cukrzycy. Postanowiłam zagłębić się w ten temat, by wiedzieć jak chronić moją rodzinę przed tą chorobą. Okazuje się, że wystarczy odpowiednia dieta i ruch! A przecież to tak nie wiele, prawda? Nie zapominam także o okresowych badaniach. Zapraszam Was Kochani do lektury!

Cukrzyca to choroba przewlekła, która dotyka ok. 2 milionów Polaków, a kolejne tyle żyje ze schorzeniem w nieświadomości. Obrazuje to skalę zjawiska. Lekarze biją na alarm: cukrzyca to groźna przypadłość, którą należy leczyć.

Dlaczego cukrzyca jest taka niebezpieczna? W przypadku, kiedy insulina nie spełnia swoich funkcji lub jest jej za mało – nie strawiony cukier sugarcubestrafia do krwi. W tym etapie ważne jest wczesne rozpoczęcie leczenia, gdyż jeśli to nie nastąpi uszkodzone zostają naczynia krwionośne. Następnie zaczynają się problemy z sercem, nerkami i wzrokiem. Stąd ważny jest moment pojawienia się pierwszych objawów. Nierzadko początkowe symptomy choroby są niezauważane ze względu na ich charakter: zmęczenie, senność, kłopoty z koncentracją, szybkie chudnięcie i ciągłe pragnienie, zaparcia, wypadanie włosów, świąd skóry. Każde z tych dolegliwości można przypisać innej przyczynie i nie budzą naszych podejrzeń, stąd cukrzyca wykrywana jest dość późno. Jednak, gdy symptomy nie mają żadnego wytłumaczenia – sprawdźmy czy nie mamy podwyższonego cukru.

Najlepiej jednak jest robić kontrolne badania co rok, by nie dopuścić do zaawansowanego stopnia cukrzycy. Test na zawartość cukru we krwi jest praktycznie bezbolesny. Najpierw pobierana jest krew przed spożyciem glukozy, a następnie po. Prawidłowy wynik tego badania to mniej niż 140mg/dl, natomiast wynik powyżej 200mg/dl świadczy o chorobie.

Wszyscy dobrze znamy powiedzenie, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Idealnie pasuje ono do cukrzycy. Prowadźmy odpowiedni tryb życia, a unikniemy zachorowania na tę dokuczliwą chorobę. Trzeba pamiętać, że największym sprzymierzeńcem cukrzycy jest otyłość. By jej zapobiec, wystarczy odpowiednia aktywność fizyczna. Wykazano, że regularne chodzenie, minimum 30 minut dziennie, może zmniejszyć ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 nawet o 35–40%. O rodzaj ćwiczeń czy sportu warto zapytać lekarza, który dobierze je pod kątem naszych możliwości. Ważna jest systematyczność wysiłku – tylko wtedy przyniesie on korzyść naszemu zdrowiu. Równie ważna co ruch jest dieta. Powinna zawierać niewiele węglowodanów, a najlepiej w ogóle wyeliminować ciastka, czekolady, batoniki na korzyść owoców i warzyw. Jedzmy częściej a mniej. Posiłki spożywane co 3 godziny spowodują mniejsze wyrzuty insuliny do krwi. Palenie tytoniu ze względu na zwiększenie prawdopodobieństwa wystąpienia chorób naczyniowo-sercowych jest odradzane.

Musimy być świadomi faktu, iż od naszego sposobu życia zależy czy rozwinie się u nas cukrzyca typu 2, zaś typ 1 jest niezależny od nas. Dbajmy o zdrowie, odżywiajmy się odpowiednio i nie zapominajmy o aktywności fizycznej. Nasz organizm odwdzięczy się nam dobrą kondycją i wigorem.

Zdrowia kochani! Basia.

One Comment

  1. Niestety właśnie coraz częściej, nawet wśród dzieci rozwija się cukrzyca typu 1. Nie wiem jak to się dzieje, wydaje mi się, że takie przypadki spotyka się u coraz młodszych osób – kiedyś tego nie było. Czy wiecie może jak to jest naprawdę? Czy faktycznie cukrzyca to problem coraz młodszych osób, czy to tylko moje mylne wrażenie?

Dodaj komentarz

Required fields are marked *.