Zdrowiej z rodzinką Memo!

Dobowy rytm organizmu

| 0 Komentarzy

Moja koleżanka, która jest fizjoterapeutką, opowiadała mi ostatnio o dobowym cyklu życia człowieka. Takim naszym 24-godzinnym zegarze biologicznym.

I wyobraźcie sobie, że w naszych organizmach pewne procesy zachodzą o ściśle określonych godzinach, zgodnie z naszym dobowym rytmem. Oczywiście, u każdego z nas te momenty mogą się różnić o kilka minut, ale nieznacznie. Opiszę Wam teraz jak to wygląda wg przyjętej średniej. Zacznijmy od rana:

6:45 – najszybciej wzrasta ciśnienie krwi

7:30 – nasz organizm kończy wydzielanie melatoninyMC900383802

8:30 – następuje przyspieszenie ruchu jelit

9:00 – obserwowany jest najwyższy poziom wydzielania testosteronu

10:00 – posiadamy najwyższą czujność

14:30 – u wielu z nas to czas najlepszej koordynacji ruchowej

15:30 – nasz refleks jest na maksymalnym poziomie

17:00 – to czas na sport, posiadamy wtedy najwyższą wydajność układu krążenia i mięśni

18:30 – ciśnienie naszej krwi jest na najwyższym poziomie

19:00 – posiadamy najwyższą temperaturę ciała

21:00 – rozpoczyna się wydzielanie melatoniny

22:30 – następuje spowolnienie ruchu jelit

2:00 – wtedy najgłębiej śpimy

4:30 – nasze ciało ma najniższą temperaturę

 

To jeszcze nie wszystko! Powiedziała mi też, że w ciągu doby:

  • Serce uderza 100 000 razy
  • Robimy 23 000 wdechów i wydechów
  • Nasze oczy mrugają 16 500 razy

 

I na koniec ulubiony temat mojej córki, czyli jedzenie 🙂 Zobaczmy, o której godzinie powinno się spożywać posiłki:

Śniadanie – między 7:00, a 9:00, ponieważ w tym czasie szybko rośnie nam poziom greliny, czyli hormonu głodu. Jego podwyższenie powoduje roztargnienie i nerwowość.

Drugie śniadanie – między 11:00, a 12:00, to czas, w którym wzrasta u nas poziom galaniny, która wzmaga apetyt na niezdrowe tłuszcze.MC900232101

Obiad – między 14:00, a 16:00, ponieważ znowu rośnie poziom greliny.

Ostatnia kawa – maksymalnie do 15:30, późniejsze picie rozreguluje nasz zegar biologiczny.

Kolacja – między 18:00, a 20:00, ze względu na to, że ostatni posiłek powinniśmy zjeść 2-3 godziny przed snem. Doładuje on nasz mózg na okres całej nocy, ale nie obciąży żołądka i wątroby, które nocą znacząco zmniejszają swoją aktywność.

 

Któż by pomyślał, że całe działanie naszych organizmów jest tak pieczołowicie zaplanowane!

Jeśli Wasz rytm dnia nie zgadza się z powyższymi danymi, spróbujcie go doregulować do tego schematu, ponieważ to najzdrowsza z opcji dla nas.

Buziaczki,
Basia

Dodaj komentarz

Required fields are marked *.