Zdrowiej z rodzinką Memo!

Praca przy komputerze nie musi być udręką

| 0 Komentarzy

Zauważyłam niedawno jak mój Zbigniew siedzi przed komputerem. Pokręcony, zgarbiony i przy jakimś niskim biurku. Postanowiłam sprawdzić jakie są zasady poprawnego korzystania z komputera, by nie przysporzyć sobie problemów ze zdrowiem. Od dziś Zbigniew już wie jak pracować przed monitorem, by nic mu potem nie dolegało. To kilka prostych zasad, które warto przestrzegać, by ustrzec się problemów z kręgosłupem czy wzrokiem.Frustrated Woman at Computer With Stack of Paper

W dzisiejszych czasach, gdzie większość firm jest zinformatyzowana, praca przy komputerze bywa koniecznością. Niestety, nasz organizm nie jest przyzwyczajony do wielogodzinnego siedzenia przed ekranem monitora. Świadczy o tym fakt, że 53% ludzi pracujących za biurkiem cierpi na bóle pleców oraz karku. Znając pewne zasady możemy ograniczyć negatywne skutki pracy przy komputerze. Warto je stosować, by nie doprowadzić do wielu zdrowotnych komplikacji, które skutecznie mogą utrudnić nam życie.

Z czego więc biorą się problemy, będące skutkiem pracy przed komputerem? Najczęściej powoduje je niewłaściwa postawa ciała przyjmowana podczas siedzenia przed monitorem. Konsekwencje zdrowotne mogą przybierać różne formy:

  • bóle mięśniowo-szkieletowe szyi, barków i pleców
  • bóle mięśniowe nadgarstków
  • skolioza, kifoza
  • bóle i zawroty głowy
  • zespół suchego oka
  • osłabienie mięśni
  • zaburzenia układu oddechowego i krążenia
  • otyłość
  • cukrzyca
  • osteoporoza

Nie oznacza to jednak, że pracując przy komputerze jesteśmy skazani na wyżej wymienione dolegliwości. Możemy się przed nimi uchronić, stosując się do kilku zaleceń lekarzy. Podstawą są tu przerwy, które powinniśmy robić co godzinę. Pięciominutowy odpoczynek, podczas którego odejdziemy od komputera, będzie zbawienny dla naszego zdrowia. Przejdźmy się wtedy po korytarzu, popatrzmy przez okno, rozciągnijmy nasze mięśnie. Poczujemy ulgę i uczucie rozluźnienia, która pomoże nam w dalszej, owocnej
pracy. Również dla naszych oczu, oderwanie się od ekranu monitora będzie korzystne, bowiem wzrok męczy się najbardziej. Pracując przy komputerze wykonujemy 30 tysięcy ruchów gałkami ocznymi w ciągu godziny. Biorąc pod uwagę fakt, że wykonujemy wtedy nawet, tylko pięć mrugnięć na minutę – nietrudno nabyć zespół suchego oka. Dolegliwość ta charakteryzuje się niedostatecznym wydzielaniem łez a objawia się uczuciem piasku pod powiekami, swędzeniem, pieczeniem i zaczerwieniem. Pomocne w tej sytuacji mogą być tzw. sztuczne łzy. Są to krople, które po zaaplikowaniu spełniają tę samą rolę co łzy, czyli nawilżają gałkę oczną.

Kolejną istotną kwestią jest urządzenie stanowiska pracy. Biurko powinno być duże, by zmieściły się na nim wszystkie niezbędne sprzęty. Fotel powinien być komfortowy oraz posiadać możliwość regulacji wysokości i pochylenia oparcia, dzięki czemu część lędźwiowa będzie podpierana, co zapobiegnie garbieniu się.

Nie zapominajmy również o aktywności fizycznej, która jest zbawienna dla naszego organizmu. Należy zwrócić uwagę na formę ćwiczeń, gdyż tylko różnorodne formy ruchu wpływają korzystnie na nasze ciało i zdolność kształtowania muskulatury. Po pracy wybierzmy się na spacer, następnego dnia na przejażdżkę na rowerze, następnie na siłownie, by zaktywizować jak największe partie naszego ciała do działania. To w dużym stopniu pomoże zniwelować negatywne skutki pracy przed komputerem.

Nie taki diabeł straszny jak go malują – powiada polskie przysłowie. Jest w tym sporo racji, gdyż umiejętne korzystanie z komputera z uwzględnieniem powyższych zasad w dużym stopniu nie wpłynie negatywnie na nasz organizm.

 

Trzymajcie się ciepło! Basia 🙂

Dodaj komentarz

Required fields are marked *.