Zdrowiej z rodzinką Memo!

Sposoby na szybkie odchudzanie – bezpieczne czy nie?

| 0 Komentarzy

W ostatnim czasie wiele mówi się o „cudownych” dietach, które gwarantują szybkie efekty w krótkim okresie. Faktycznie, bardzo często rezultaty widoczne są już po niedługim czasie ich stosowania. W czym zatem tkwi przysłowiowy haczyk? grejfrutPodstawową wadą wspominanych diet jest nietrwałość ich efektów, bowiem najprawdopodobniej przybierzemy na wadze tak szybko, jak się jej pozbyliśmy. Musimy zdawać sobie również sprawę ze zdrowotnych aspektów stosowania tego typu odżywiania. Niektóre diety prowadzić mogą do deficytu wielu składników odżywczych, niezbędnych do funkcjonowania organizmu. W konsekwencji zostaje spowolniony metabolizm, następuje pogorszenie samopoczucia oraz występować mogą różnego rodzaju bóle. Sprawdźmy zatem, jakich diet powinniśmy unikać, a które faktycznie mogą pomóc nam w walce ze zbędnymi kilogramami.

Przed rozpoczęciem odchudzania warto odwiedzić dietetyka, który dopasuje dietę do naszych indywidualnych potrzeb. Tylko wtedy będziemy mieli pewność, iż zalecony jadłospis nie będzie sprzeczny z zaleceniami Polskiego Instytutu Żywności i Żywienia oraz będzie opierał się na zasadach prawidłowego żywienia.

Bardzo popularna na świecie, jak również w Polsce, dieta Dukana posiada wielu zwolenników oraz pozytywne opinie. Jednak, głos dietetyków jest jednoznaczny – program opiera się na złych proporcjach składników pokarmowych, co w konsekwencji przyczynić się może do kamicy nerkowej. Stosowanie tej diety w dłuższym czasie, zaowocować może problemami z wątrobą i nerkami oraz zakwaszeniem organizmu. Bardzo często obserwuje się również tzw. efekt jo-jo, czyli nagły wzrost wagi ciała.

Programy żywieniowe oparte w głównej mierze o jeden produkt, czyli tzw. monodiety, do których należą np.: dieta jabłkowa, pszeniczna, jogurtowa, kapuściana, winogronowa, ryżowa, prawie zawsze kończą się wspomnianym wcześniej efektem jo-jo. Stosowanie tego typu jadłospisów grozi zaburzeniem funkcjonowania całego organizmu z powodu braku ważnych składników pokarmowych. Początkowo obserwować możemy również wymioty, nudności, osłabienie, senność.

Kolejnym popularnym sposobem na odchudzanie jest „głodówka”. Diety tego typu powodują silny efekt jo-jo i niejednokrotnie osoby tyją jeszcze więcej, niż udało im się zrzucić. Dietetycy przestrzegają przed tą formą odchudzania, ze względu na szereg niebezpieczeństw:

  • zakwaszenie organizmu
  • spowolnienie perystaltyki jelit
  • spadek ciśnienia tętniczego
  • zaburzenia hormonalne
  • spadek odporności
  • osłabienie organizmu

Jednym z najbardziej przerażających sposobów odchudzania jest tzw. dieta tasiemcowa, polega ona na połknięciu ampułki z głową tasiemca. Pasożyt zagnieżdża się i rozwija w jelitach, dorastając nawet do kilkunastu metrów. Tasiemiec oprócz pobierania substancji odżywczych znajdujących się w jelitach, wyniszcza organizm powodując wymioty, biegunki, zaparcia, utratę masy ciała, bóle brzucha. Pasożyt może doprowadzić do anemii lub awitaminozy, a w konsekwencji do zaburzeń funkcjonowania organizmu. Wągry tasiemca mogą przedostać się do innych narządów, takich jak: wątroba, płuca, oko czy jabłkomózg, powodując ich uszkodzenie. Leczenie jest długotrwałe i nieprzyjemne, dlatego warto dobrze przemyśleć wybór tego sposobu odchudzania.

Cierpliwość jest cechą, którą powinien posiadać każdy rozpoczynający walkę ze zbędnymi kilogramami, bowiem nie istnieją skuteczne i zarazem zdrowe sposoby na szybkie zrzucenie wagi. Odchudzanie to proces długotrwały i nie ogranicza się tylko do stosowania jednej diety, a zróżnicowanego menu bogatego we wszystkie składniki pokarmowe z jednoczesnym ograniczaniem kalorii. Ważne jest również, by posiłki przyjmować regularnie i unikać podjadania.

Kolejną kwestią jest aktywność fizyczna, której nie powinno zabraknąć przynajmniej trzy razy w tygodniu. Wyłącznie wtedy liczyć można na długotrwałe efekty, które nie tylko nie wpłyną na pogorszenie stanu zdrowia, a poprawią samopoczucie.

Całusy, Basia

Dodaj komentarz

Required fields are marked *.