Zdrowiej z rodzinką Memo!

Witamina C – niedoceniane źródło zdrowia

| 0 Komentarzy

Przed odkryciem istnienia witaminy C, nazywana była środkiem przeciwgnilcowym (szkorbutem). W postaci cebuli, która jest bogata w tę witaminę, stosowali ją już nawet Wikingowie, gdy szkorbut doskwierał wojownikom. Z podobnym problemem zmagał się Vasco da Gama, kiedy stracił 2/3 załogi z powodu gnilca, ponieważ pożywienie dla marynarzy było ubogie w witaminę C. Sytuacja zmieniła się 635952_92118298dopiero, gdy zaczęto podawać ludziom kapustę kwaszoną oraz owoce cytrusowe, które są obfite w tę drogocenną substancję. Witamina C została odkryta w 1928 roku, kiedy to Szent-György uzyskał ją z nadnerczy, kapusty i pomarańczy. Dzisiaj, niemal każdy zna dobroczynne właściwości tej witaminy, kiedy zażywamy ją podczas infekcji oraz przeziębienia. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę jak dużą rolę spełnia ona w organizmie człowieka, podczas gdy jesteśmy zdrowi.

Witamina C, inaczej kwas alfa-askorbinowy posiada wzór chemiczny C6H8O6 i jest bardzo niestabilny. Jest białym proszkiem nieposiadającym zapachu, o lekko kwaśnym smaku. Witamina ta spełnia w naszym organizmie szereg funkcji. Najbardziej znaną jej właściwością jest obrona przed drobnoustrojami, poprzez wzmocnienie układu odpornościowego. Dodatkowo obniża cholesterol, przyspiesza gojenie ran oraz chroni przed skutkami stresu. Dieta bogata w witaminę C opóźnia procesy starzenia oraz poprawia sprawność fizyczną. Jest jedną z najlepszych substancji w walce z trądzikiem u dorosłych. Pomaga likwidować wypryski i przebarwienia oraz przetłuszczenie skóry. Stosowana jest głównie przy leczeniu astmy oraz niektórych nowotworów i zatruciach. Natomiast skutkami niedoboru kwasu alfa-askorbinowego są przede wszystkim:

  • szkorbut
  • uszkodzenia naczyń krwionośnych
  • długie gojenie ran
  • słaba odporność
  • utrata apetytu
  • niedokrwistość

Przedawkowanie witaminy C jest w zasadzie niemożliwe, ponieważ jej nadmiar jest usuwany z organizmu wraz z moczem. Jednak, długotrwałe przyjmowanie zbyt dużych dawek powodować może powstawanie kamieni nerkowych, z powodu nadmiernego wydalania kwasu szczawiowego z moczem.

Głównym źródłem witaminy C są świeże warzywa i owoce, przede wszystkim: nać pietruszki, czarna porzeczka, czerwona papryka, brukselka, truskawka, kalafior, szpinak, kapusta kwaszona, cytrusy, pomidory. Musimy pamiętać, że do prawidłowego wchłonięcia się 849126_98179300witaminy C potrzebne są dodatkowe substancje: witaminy A, B2, B6, E, bioflawonoidy, wapń, magnez oraz cynk. Kwas alfa-askorbinowy nabyć można w tabletkach, formie sypkiej, a często jest również składnikiem wielu suplementów diety. Witamina C znajdująca się w postaci proszku wchłania się szybciej, za sprawą wody, w której jest rozpuszczona.

Dzienna, zalecana dawka witaminy C różni się ze względu na wiek i waha się od 15 do 120 mg. Większe zapotrzebowanie mają: osoby palące, kobiety w ciąży oraz w okresie karmienia piersią oraz ludzie starsi. Warto dodać, iż witamina C niszczy tlenek węgla, na który narażeni są głównie mieszkańcy dużych miast, dlatego powinni przyjmować oni większe dawki.

Witamina C spełnia w naszym ciele ważne funkcje, a jej niedobór prowadzi do wielu powikłań. Pamiętajmy o dostarczeniu naszemu organizmowi dziennej dawki, pod postacią warzyw i owoców lub w postaci syntetycznej. Natomiast w okresie większej zachorowalności oraz podczas choroby, zażywajmy zwiększoną porcję witaminy C – to pomoże szybciej uporać się z infekcją.

Pozdrowienia, Basia

Dodaj komentarz

Required fields are marked *.