Zdrowiej z rodzinką Memo!

Zaparcia – wstydliwy problem

| 0 Komentarzy

Witam Was moi mili. Koleżanka zwierzyła mi się, że cierpi od jakiegoś czasu na uciążliwe zaparcia. Zachęciłam ją by odwiedziła lekarza, a sama postanowiłam zgłębić temat i dowiedzieć się jakie są przyczyny zaparć i jak z nimi walczyć. Okazuje się, że kobiety są muslidwukrotnie bardziej narażone na to schorzenie niż mężczyźni. Co więcej, w Polsce co trzecia kobieta między 35 a 44 rokiem życia oraz co druga powyżej 55 lat cierpi na zaburzenia pracy jelit. Natomiast, w Niemczech aż 30% społeczeństwa cierpi z powodu zaparć, a we Francji problem ten dotyka 10 milionów osób.

Prawidłowo działające jelita wydalają połowę spożytego pokarmu po ok. 36 godzinach, a resztę w ciągu kilku dniu. U osób cierpiących na zaparcia, czas ten może wydłużyć się kilkukrotnie. W efekcie pokarm zalega dużo dłużej, powodując zaburzenia w florze bakteryjnej jelit. Tworzą się szczepy bakterii gnilnych, które produkują toksyny. Związki te są następnie wchłaniane do organizmu i powodują różnego rodzaju zaburzenia: bóle głowy, zmęczenie, alergie oraz wzdęcia.

O zaparciach możemy mówić gdy wypróżnienie następuje rzadziej niż co 2-3 dni. Przyczyn tej przypadłości może być dużo, a najczęściej za nieregularny stolec odpowiedzialna jest uboga w błonnik dieta oraz mała ilość wypijanej wody. Siedzący tryb życia również może się przyczynić do problemów z jelitami. Na zaparcia często cierpią kobiety w ciąży ze względu na obniżone napięcie ścian jelit. Nieregularne wypróżnienie może być również spowodowane chorobami: cukrzycą, kamicą żółciową oraz nerkową, niedoczynnością tarczycy. Zaparcia mogą wystąpić podczas przyjmowania niektórych leków, np. moczopędnych, przeciwhistaminowych, przeciwnadciśnieniowych.

Na problemy z zaparciami doskonały jest błonnik, którego źródłem są warzywa, owoce oraz produkty zbożowe. Dobrym pomysłem jest również spożywanie żywności bogatej w żywe kultury bakterii mlekowych, odpowiedzialnych za fermentację resztek pokarmowych oraz wypijanie dostatecznej ilości płynów (2-3 litry na dobę), przy jednoczesnym ograniczaniu produktów zapierających (ryż, gotowana marchew, banany, ciastka). Nie zapominajmy o aktywności fizycznej, która jest niezmiernie ważna, ponieważ zwiększa tempo przesuwania treści pokarmowych w jelitach. Polecanymi produktami dla osób cierpiących na zaparcia są:

  • kiszona kapusta – ze względu na wysoką zawartość błonnika oraz obecność żywych kultur bakterii
  • świeże bądź suszone śliwki
  • jabłka
  • napar z siemienia lnianego (łyżeczka na szklankę ciepłej wody)
  • truskawki – posiadają właściwości przeczyszczające, moczopędne, odtruwające i oczyszczająceśliwki
  • preparaty ziołowe na bazie rumianku, kminku, melisy, mięty o działaniu przeciwzapalnym, przeciwbakteryjnym i regulującym napięcie mięśni jelit

W skrajnych przypadkach lekarz zapisać może leki przeczyszczające lub zwiększające objętość mas kałowych, jednak w większości przypadków zmiana diety oraz aktywny tryb życia przyniesie znaczącą poprawę pracy naszych jelit. Zaparcia nie są bezpośrednią przyczyną chorób, jednak pośrednio wywołać mogą wiele schorzeń, dlatego dbajmy o prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego.

Buziaczki, Basia 🙂

Dodaj komentarz

Required fields are marked *.