Zdrowiej z rodzinką Memo!

Zdrowy sen to zdrowe ciało

| 0 Komentarzy

Człowiek poświęca 1/3 swojego życia na spanie. Nasz organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować gdy nie dostarczymy mu odpowiedniej ilości spoczynku. Oprócz czasu przeznaczonego na sen, ważne jest również w jaki sposób i w jakich warunkach śpimy. Od zmęczonajakości snu zależy stan naszego samopoczucia i zdrowia oraz regeneracja ciała i umysłu – zadbajmy zatem o odpowiedni wypoczynek dla naszego organizmu.

W obecnych czasach wszyscy narzekają na brak czasu, spowodowanym zbyt wieloma obowiązkami w pracy czy w domu. Coraz częściej poświęcamy czas przeznaczony na sen na rzecz innych zajęć. To niestety prędzej czy później odbije się negatywnie na naszym zdrowiu, choćby w postaci bezsenności, która może powodować czterokrotne większe ryzyko choroby niedokrwiennej serca oraz spadek poziomu odporności. Przypadłość ta dotyka co drugiego Polaka po 30. roku życia i w większości spowodowana jest tzw. złą higieną snu, czyli niewłaściwymi warunkami do spania.

Niewyspany człowiek ma wahania nastroju, pogorszony nastrój, często nie odczuwa przyjemności z rzeczy, które kiedyś sprawiały mu radość. Wielu myśli, że zarwana noc, w celu skończenia np. projektu do pracy to nic złego. Niestety, jest zupełnie inaczej, gdyż następnego dnia nie będziemy pracowali tak efektywnie i sprawnie, jakby miało to miejsce po zdrowym i długim śnie. Dodatkowo niewyspany człowiek ma problemy z podejmowaniem decyzji, ma zmniejszoną motywację do działania, gorszy refleks. Dowiedziono również naukowo, że chroniczny niedobór snu może wpływać na wzrost wagi ciała.

Ile zatem potrzebujemy snu? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, gdyż zapotrzebowanie na odpoczynek to kwestia indywidualna. Komuś może wystarczyć do pełnego zregenerowania 7 godzin, innemu znacznie więcej. Może się wydawać, że jeśli skrócimy czas spania o np. 2 godziny to nic się nie stanie. Jest to mylne założenie, bowiem jeśli zsumujemy nieprzespany czas z całego tygodnia okaże się, że mamy poważne niedobory snu. Jak zatem sprawdzić ile odpoczynku potrzebuje nasz organizm? Spróbujmy na wakacjach spać tak długo jak to tylko możliwe. Dzięki temu dowiemy się ile godzin wypoczynku potrzebujemy, byśmy funkcjonowali prawidłowo. Starajmy się spać tyle samo w tygodniu pracy a z pewnością dostrzeżemy poprawę naszej koncentracji i samopoczucia.

Oprócz długości snu, ważne jest też w jakich warunkach śpimy. Jeśli zależy nam na zdrowym spaniu, powinniśmy stosować się do kilku prostych zasad:

  • Ważne jest, by spać przy zgaszonym świetle w jak najciemniejszym pomieszczeniu. loze
  • Istotna jest również pozycja, w której śpimy. Najlepiej jest spać na boku z lekko podkurczonymi nogami.
  • Ostatni posiłek powinniśmy spożyć 2-3 godziny przed snem.
  • Jeśli w ciągu dnia pijemy kawę, to powinniśmy zrezygnować z niej przed snem lub zmniejszyć jej ilość.
  • Stała pora zasypiania również wpłynie korzystnie na nasz wypoczynek.
  • Nie oglądajmy telewizji przed snem, by niepotrzebnie się nie pobudzać.
  • Aktywność fizyczna przed pójściem spać dotleni nasz organizm.

Zwróćmy uwagę na to ile i w jakich warunkach śpimy. Dbając o właściwy sen, dbamy o dobre samopoczucie i nasze zdrowie. Warto zaplanować sobie dzień w ten sposób, by mieć czas na odpoczynek, który jest nam niezbędny.

Pozdrowienia, Basia 🙂

Dodaj komentarz

Required fields are marked *.